maandag 5 december 2011

Omdat carrotcake lekkerder klinkt dan worteltaart...

en toch hetzelfde is...
But hey, what's in a name?

Met een prinses in huis die eind deze maand 6 wordt en een koemelkallergie heeft vind ik het een leuke uitdaging meteen voor volledig plantaardige baksels te gaan.
Een kwestie van 'willen moeilijker doen' in plaats van enkel de koe door de sojaboon te vervangen enerzijds en (vooral) een bijdrage aan het welzijn van de kippetjes en het melkvee anderzijds!

Heb al verschillende experimenten achter de rug in de loop der jaren, vaak met mislukking tot gevolg.

Ik volgde Sofie haar cupcakes al een tijdje via facebook en mocht de lieftallige meid onlangs in levende lijve aangenaam ontmoeten. 
Ze vertelde me meer over haar blog en ik vond het tijd een van haar recepten ter hand te nemen.
Met wortels in huis die smeekten om verwerkt te worden, nog net voor ze op de afvalberg zouden moeten verdwijnen leek de carrotcake een efficiƫnte keuze. Bovendien kwam ik onlangs tijdens het opruimen van de voorraadkast ook gedroogde kokos tegen waarvan ik het bestaan in ons huishouden niet kende en nog steeds niet weet waarvoor ik dat ooit in huis heb gehaald.

Dus bij deze:


Ons pruts-combi-oventje mocht weer even van zijn gehandicapte dienst zijn (handleiding: steek een mes tussen deur en bovenkant om hem effectief te doen draaien en ja, binnenkort plaats ik hier eens een foto van!).

Het resultaat was geen hoogscoorder, maar kreeg een dikke voldoende.
't kieskeurige kindjelief was er niet wild van, van 't ventje mocht hij iets zoeter, zelf vond ik hem iets te droog, maar op ging hij!
Dat 'te droog' wijt ik aan mijn oven. Ik liet hem 35 minuten bakken en zoals je ziet op de foto's hier ziet hij er ook droger uit dan op de foto's van Sofie.
Dus voor de lekkerste versie moet je nog steeds bij haar zijn!
Haar recept en de rest van haar blog vind je hier.

Haar vanille cupcakes wil ik nog eens proberen en ondertussen is er net een appelcake uit de oven getoverd gebaseerd op het recept van deze carrotcake, maar dan dus met appels (ook met ouderdomsverschijnselen, beste excuus om iets zoets op tafel te mogen zetten;)) en kaneel ipv wortels en kokos. Ben benieuwd wat dat zal geven!

To be continued...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...