zaterdag 16 juni 2012

De kip of het ei


Hoewel ik al een tijd verdiep in het vegan eten/leven, heb ik nog steeds de stap niet gemaakt.
Ik blijf wel veel minder zuivel eten sinds mijn uitdaging '40 dagen zonder zuivel', maar daar blijft het voorlopig bij.

Sinds 2 maanden krijg ik de kans om via een vriendin van een vriendin wekelijks aan biologische eitjes te geraken van kippen die een gans erf hebben om vrij rond te lopen.
Ze kweekt zelf biologische groenten en fruit waaronder enkele bijzondere soorten die je nergens vindt (waarvan ik de naam weer ben vergeten, want had er zelf nog nooit van gehoord) en wil zich daarin gaan verdiepen. De kippen scharrelen er  vrij rond op het erf van haar hoeve en houden haar gezelschap tijdens het werk. Ze krijgen restjes van biologische voeding van in de keuken dus meer bio en vrije uitloop is er niet te krijgen denk ik dan. De beestjes hebben het heerlijk naar hun zin en de prijs van de eitjes is de helft van wat ik betaal in de winkel voor bio-eitjes.

Ik voel me echt niet schuldig dat ik deze eieren van die vriendin nuttig in mijn eten. Vegan is het niet, maar toch een gans ander verhaal dan niet weten hoe de beestjes behandeld worden in de zogenaamde 'vrije uitloop'-industrie waar een kip toch ook maar 2 A4tjes ruimte krijgt binnen en buiten 1m² wat ik toch ook erg weinig vind.
Ben benieuwd wat vegans hiervan vinden, van de soort eitjes die ik nu eet. Ik sta open voor reacties!

Nu hadden we onlangs een doosje gekregen en dat kon niet dicht want er zat een bijzonder groot ei in. Toen die in de pan belandde zag ik iets wat ik nog nooit eerder had gezien: een twee-eiig ei of tweeling-ei. Een dubbel-dooier heet het blijkbaar volgens google. Heel bijzonder vond ik dit toch!


Mijn man had het wel nog gezien als kind, maar ook enkel van kippen die bij hen thuis vrij rondscharrelden.
Na even rondgooglen blijkt dit echter toch regelmatig voor te komen en is het niet speciaal zoals ik eerst dacht omdat bij deze kippen 'de natuur haar gang kan gaan', maar worden ze er in de industrie gewoon uitgehaald (omdat het niet in het doosje past? omdat mensen dit niet willen/verwachten?) en weg gegooid :(

Op Wikipedia vond ik dit als uitleg (onder de titel 'afwijkingen' wat ik toch wel een erg bekrompen stempel vind):
Soms komen twee eicellen(dooiers) tegelijk vrij in de eileider van de hen. Zo'n ei heet een dubbel-dooier. Een dergelijk ei zal, als het wordt uitgebroed, nooit twee gezonde kuikens kunnen bevatten. Er zijn echter ook kippen geselecteerd die alleen maar eieren met een dubbel-dooier leggen.

Info over het verschil tussen legbatterij-, scharrel-, vrije uitloop- en biologische eieren vind je o.a. hier op de website van EVA vzw. In de winkel kun je het verschil herkennen aan het eerste cijfer van de stempel op het ei:
0 = biologische eieren

1 = vrije uitloop eieren

2 = scharreleieren
3 = kooieieren 

Uiteraard worden de kippen van biologische eieren het best verzorgd, maar ook bij deze kwekerijen worden de mannetjes meteen gedood omdat ze geen eieren opleveren.
Iedereen zijn eigen kip (en eventueel een haan) in de tuin en dat probleem is opgelost, of geen eten natuurlijk, kan ook! Of als je zelf de ruimte niet hebt, delen met iemand die de ruimte wel heeft, net zoals het delen van een moestuin. Back to local!

Bron: http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/legkippen
Eieren uit legbatterijen mogen sinds kort niet meer verkocht worden in de Europese unie, maar deze worden echter wel nog talrijk verwerkt in voeding, zoals koekjes, mayonaise en noem maar op waar eieren in zitten.

Over 2 maanden verhuizen we, we trekken naar een huis, ietsje buiten de stad met een enorme tuin van 500m² waaronder een aangelegde moestuin, compostbak en een grote kippenren. Dan kunnen we onze eigen kippen verzorgen! Kijk er al naar uit! Het dilemma wat daarbij een rol speelt in mijn hoofd is:

- Kippen nemen die biologisch geteeld zijn en tot dat ze bij ons kwamen ook heel goed worden verzorgd om op die manier geen andere vreselijk dieronvriendelijke praktijken te steunen?
Of
-Kippen redden uit de handen van dieronvriendelijke behandelingen en mogelijk ziektes en bacteriƫn meebrengen.

Delicate vraag lijkt me dit. Meningen wederom welkom!

De ren moet ik nog even opmeten en op basis daarvan het aantal kippen bepalen of eventueel de ren groter maken. 
Een biologische kip krijgt 4m² en daar wil ik me graag aan houden
Ondertussen denk ik al eens na over een 'hok' voor in de kippenren (want de huidige huurders nemen die van hun wel mee) en kwam onlangs een paar leukerds tegen zoals bijvoorbeeld deze:

Bron: http://www.backyardchickens.com/a/hen-house-rocks-s-the-chicken-ranch-a-playskool-coop
en deze bij ons Tif:
Bron: http://dottieangel.blogspot.com
 In elk geval weer een excuus rijker om te Pinteresten, want daar is inspiratie genoeg te vinden!

 Bedoel, how great is thisone !!
chic chicken coop!
Bron: http://www.thefancyfarmgirl.com/heres-the-coop/
Manlief zal content zijn als ik weer met zo'n project kom aanzetten... die laatste is misschien toch een beetje aan de grot kant... ahum.



1 opmerking:

  1. "Ik voel me echt niet schuldig dat ik deze eieren van die vriendin als zuivel nuttig in mijn eten."
    Eieren zijn geen zuivel he :-)
    Maar hoe dan ook: schuldgevoel lijkt mij inderdaad totaal overbodig. Ik ben echter geen echte vegan, waarschijnlijk denken echte vegans daar nog anders over. Maar jij beslist zelf wat je eet en als jij het geen probleem vindt, moet je vooral verder doen hoe je bezig bent :-)

    Wij hadden tot voor kort kippen van een koppel dat ging scheiden - de kippen moesten weg, wij adopteerden ze. Intussen zijn ze gestorven, en ik heb er ook al aan gedacht om weer nieuwe kippen te houden. Ik zou dan eerder kiezen voor legbatterijkippen van boeren die ermee stoppen wegens de nieuwe wetgeving, maar ik weet niet goed hoe ik eraan moet geraken... Bij het mogelijk voorkomen van ziektes had ik eigenlijk nog niet stilgestaan.. Beter dan toch een kip redden? Allez, ik vergelijk het een beetje met een asielhond/-kat kopen: je gaat een eventueel ziek dier of een dier met een mankementje toch ook niet laten zitten? Dat zijn net diegene die anders zouden geƫuthanaseerd worden, dus die zou ik dan net proberen redden, denk ik...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...