zondag 26 februari 2012

Viva Vega Paris

De 40 dagen zonder vlees- actie was als vegetariër wel erg makkelijk en in plaats van een ander aan zijn hoofd te zeuren besloot ik zelf het initiatief '40 dagen zonder zuivel' te volgen. 
Mijn goede voornemen van één vegan dag per week loopt tot nu toe niet zo vlot, dus misschien dat wat extra druk wel helpt... of niet :o
23 februari startte de vasten, de dagen zonder vlees en dus ook mijn dagen zonder zuivel. Nu had ik eerder net op die dag een vertrek naar Parijs ingepland.
Frankrijk... jawel... het lastige land voor veggies! 
En daar moest ik mijn eerste dagen zonder zuivel doorkomen... zucht!
Dankzij enkele aanmoedigende tips, onder andere van VeggieLeven en de lijst van HappyCow zonk de moed me net niet in de schoenen.
Kaasverslaafde manlief was heel benieuwd hoe ik het er vanaf zou brengen, meedoen was hij niet van plan, maar hij volgde me gedwee naar alle uitgestipelde adresjes!

En wat bleek achteraf? Het ging super!
Het hotel bleek niet bepaald ondersteunend te werken. Het eenvoudige ontbijt vol koffiekoeken (boter), kaas en vlees maakte de keuze makkelijk maar saai: stokbrood met confituur... hmz, een teleurstelling uiteraard!
(ftr: ik had dit hotel gekozen uit een Bongobon-boekje een tijd voor ik dit geniale zuivelvrije plan had bedacht)
Gelukkig had ik er thuis aan gedacht een pak sojamelk mee te nemen en een oude afsluitbare drinkfles van mijn dochter die ik telkens aanvulde en overal waar ik koffie bestelde mijn eigen melk toevoegde, zo ook in de ontbijtzaal van het hotel.
Het hotel was recent vernieuwd, de decoratie sprak ons echter weinig aan, we werden omringd door opgezette hertenkoppen, hanglampen gemaakt uit geweien, schilderijen van de jacht, etc. Op de borden stond onderaan een hert, bovenaan zijn gewei. Niet zo aangenaam voor vegetariërs dus.


Anyway, met de sojamelk en HappyCowlijst in de handtas verkenden we delen van Parijs die minder voor de hand lagen, we hadden zin in 'het andere Parijs', ik zeker, nu ik aan mijn 7de keer toe was. Soms geslaagd, soms minder, maar zo ook de maaltijdmomenten.

We startten bij de de tip die als laatste via Facebook was binnen gekomen: Vegan Folies. In Rue de Mouffetard, een heel leuke straat bleek toen! En een buurt die we nog niet kenden.
Met groot enthousiasme liepen we naar het kleine pandje. Op het eerste zicht leek het niet open, er stonden een 8-tal eenzame cupcakes in de vitrine, geen mens te zien binnen.
Op de kaart aan het raam bleken ze wel bionade te verkopen, maar geen koffie of thee... en dat was een grote teleurstelling voor zo'n koffieverslaafden als wij en niet echt goed te begrijpen als je een zaak met gebak open houdt. Afin, we kozen ervoor een stuk cheesecake met chocolade en noten te delen en ik liep naar binnen ('t ventje wachtte buiten met twee take-a-way-koffies van even verderop voor erbij).
Om de hoek smikkelden we alles op, staand, gezien er geen bankje in de buurt leek en wachten geen opties was.



Lekker wel, smeuig, maar wel zwaar! We deelden het stuk, maar dan nog bleef het even op mijn maag liggen achteraf. 
Ik had de zaakvoerdster gezegd dat ik gestuurd was van een paar vlaamse vegans en erg benieuwd was geweest. Ze waren net 2 maand open. Toen ik vroeg of het goed liep zei haar mond 'ja', maar haar ogen 'nee'. Ze zag er een beetje teleurgesteld uit. Er was ook maar een klein aanbod (in verhouding tot wat op de website staat), en de zaak was naar onze mening iets te donker geschilderd binnenin. Dit alles bij elkaar maakte het minder toegankelijk dan ik zou willen, want het idee is in elk geval grandioos!
Ik vraag me af of zo'n zaak het redt, we hopen alvast van wel!

's Avonds naar het fel aangeprezen en volledig vegetarisch indisch restaurant Krishna Bhavan. Voor het onvoorstelbare bedrag van 22 euro aten we daar met 2 een zeer uitgebreide maaltijd met curry's, rijst, naan, dahls, water en thee. Het vegan-aanbod is groot, maar ik vroeg toch even wat hulp bij mijn keuze om zeker te zijn. Manlief koos voor de lekkere palak paneer, dewelke ik dus achterwege moest laten (een uitdaging!). Ook de thee wordt met melk gemaakt, de chai ook, dus: no option... damn :( Toch at ik overheerlijk en was meer dan voldaan!
Meteen overviel me wel een eerste vraag: wordt niet alles bij de indiër in ghee gebakken?
Het was er hectisch druk, vol toeristen en indiërs, dus ik vroeg het maar niet. De omgeving van het restaurant bestaat uit de ene indiër naast de andere, dus volgens mij kom je ook elders aan je trekken daar!

De volgende dat liepen we rond de middag een Pain Quotidien tegen het lijf! Goh, opluchting alom, daar krijg je namelijk zelfs sojamelk in je koffie op vraag! Ik at een toast met avocado en bonen, heerlijk, gezond en vegan, alsook de latte. 
's Avonds gingen we naar Saveurs VegetHalles, we waren er in 2008 ook al geweest, maar om een of andere reden beviel het ons deze keer beter. Als ik me goed herinner kon je er toen geen alcohol krijgen en we houden wel van een goed glas rood bij onze maaltijd, wat deze keer dus wel kon! 
Kwestie van prioriteiten!
Vooral het voorgerecht was overheerlijk! We kozen ervoor een gemixed bord te delen zodat we meerdere zaken konden proeven. We kregen hummus, zwarte olijven-tapenade, geroosterde paprika's, iets lekkers van venkel, een salade en de oh-my-boy-amazing-Terrine van champignons met geconfijte ui. Juich Juich!

Als hoofdgerecht nam mijn man de lasagna (niet vegan dus, hij moest toch ergens zijn portie kaas halen?!) en ik voor de steak van champignons met quinoa en bonen. Er kwam een bordje gewokte broccoli en bloemkool bij en een zoetzuur dipsausje. Alles bij elkaar niet slecht, maar ook niet heel bijzonder, eerder een beetje droog en eentonig. Naar horen zeggen miste de lasagna kruiden en aubergines.

Maar goed, alles bij mekaar, 3 glazen wijn en 2 koffies verder waren we 52 euro kwijt, goede prijs/kwaliteit-verhouding.
En het leukste moment was toen mijn man na mij koffie bestelde met de opmerking dat het 'gewone melk' mocht zijn en de dame in kwestie aangaf dat ze ENKEL sojamelk hadden... Goh! Wat een verademing na x-aantal keren een oranje kinderdrinkfles van uit je tas te moeten toveren waarbij ik toch niet teveel rondkeek om geen extra vragende blikken te trekken.

De laatste middag, op wandel in een grijze saaie buurt richting Pere Lachaise. Een gezellige bruine kroeg, leuk ingericht, allergaartje volk. De kaart bleek echter moeilijkheden met zich mee te brengen. Naast een reeks vlees-en visgerechten en een rijtje omeletten vond ik een lijst pasta's, maar geen die in aanmerking kon komen. Soep dan maar: creme de légumes of uiensoep met kaas. Hmz...
Ik haalde de ober erbij tegen wie ik uitleg dat ik geen vlees noch zuivel eet en kreeg meteen het antwoord dat ik dan evengoed niets kon eten. Tss, geen zin in discussie, dus negeerde ik de stomme opmerking en vroeg welke bouillon ze gebruiken in de soep. Deze bleek gelukkig van groenten, maar de creme was al in de groentensoep. De uiensoep zonder kaas dan maar... op de valreep vonden we nog een mogelijkheid! Paar stukjes brood en een spuitwater. 
Sober, maar daar is niets mis mee af en toe!

Allez, dus zoals te voorspellen: zomaar ergens binnen stappen maakt het er niet makkelijker op. Na nog een opmerking over dat het zuivelvrij eten een grote commerce was, dat er wel geld mee te verdienen viel voor de horeca, maar het niet makkelijk was, melde ik nog even dat het me de 2 dagen daarvoor heel makkelijk was afgegaan en betaalde de kleine rekening zonder tip achter te laten.
't Ventje zijn omelet met kaas had gesmaakt! Tjah... had ik ook wel zin in...

Het was koud en grijs die dag (echt uiensoepweer dus :o) en na al die kilometers in onze pijnlijke benen en voeten genoten we nog even van een decadent dure koffie op Place du Tertre onder de terrasverwarmers.
De laatste avond in het vooruitzicht en na veel getwijfel, overleg en opzoekwerk besloten we toch de Raw Food-bar Pousse Pousse uit te proberen. Zelfs hubbie was erg benieuwd, gezien we nog niet eerder kennis gemaakt hadden met de Raw Food-wereld.
Spijtig genoeg bleek je er enkel te kunnen lunchen... ja, ik had dat inderdaad ergens gelezen nog thuis, maar ja, mijn geheugen laat ik ook overal achter. Leuk tentje zag het er uit, plaats voor een 8 á 10 personen, that's it!
Een echte need-to-try-that-next-time!

Een glas wijn om de hoek verder besloten we naar het leuke Le Marais te trekken en de metro bracht ons naar de topper Le Potager du Marais. We kwamen er net voor de openingstijd van 19u aan en bleken niet de enige te zijn. Toen de deur openging waren we met 10 die al stonden te wachten in de regen! De uitbater kreeg meteen stress, want er bleken ook veel reservaties te zijn, dus hij moest wat schuiven, tellen en controleren voor hij ons allemaal een plekje kon geven in het kleine gezellige restaurantje.
Nog voor onze maaltijd werd geserveerd zat de tent nokvol.
We hadden meteen door: hier gaan we lekker eten!

En ja hoor... zo overweldigend fantastisch dat we helemaal vergaten foto's te maken, dat ook bedachten bij de lege borden, maar bij het fenomenale dessert toch opnieuw de hele wereld vergaten!

Zo goed als alles is er vegan. Hij koos een van de weinige vegetarische gerechten: rolletjes van gegrilde aubergines met geitenkaas en gebakken aardappeltjes (15 euro). Ik koos voor de suggestie: Boulettes á la Indienne' (18 euro). We moesten ons inhouden onze borden niet af te likken, zo bijzonder was het! En ook hij vond dat van haar het lekkerste :)

Het bord met maar liefst 8 verrukkelijke desserts stond net naast ons... allemaal vegan! (8 euro/stuk)
Kiezen was zo goed als onmogelijk, dus smeerde ik hem er ook eentje aan, want zo'n kans heb je lang niet vaak! Euro's tellen was even echt niet aan de orde!
We kozen de 'Creme brulé van groente thee en gember' (hoe bijzonder is dat?!) en een taartje 'Charlotte' genaamd, van choclade en banaan.
De presentatie was prachtig! Echte franse patisserie, maar dan vegan! 
Al een ganse dag had ik na de heel sobere lunch zin in een extraatje zoals taart of pannekoek en eindelijk kreeg ik dubbel en dik waar ik naar had verlangd!
Dit overtrof de stoutste dromen van mijn smaakpapillen!
Vegan Paradise!!
Hoe maak je in hemelsnaam een vegan creme brulée van groene thee? Iets om nog eens op te zoeken toch! Tips welkom!

We dronken een karafje wijn van 50cl en ieder een koffie en betaalden met veel plezier de 68 euro voor dit alles. Iets duurder dus, maar het is het echt waard!
De uitbater vertelde dat ze reservaties hadden van uit Tokyo, Londen, etc. Volgens mij hadden we geluk gehad met het verkregen plekje! Vroeg zijn of reserveren dus!

Terug thuis en benieuwd of het me ook zo goed afgaat de komende 37 dagen!
Dat wordt weer veel ingrediënten lezen bij het boodschappen doen, want ondermeer liep ik er ook tegenaan of dingen zoals taco's en zo die je bij een drankje krijgt vegan zijn? Stomme vraag misschien, en ik nam aan van niet, maar volgens mij zit er ook vaak zuivel in dingen waarvan je het niet verwacht. 
Een interessante tijd wordt het in elk geval!
Ben van plan mijn verdere ervaringen ook af en toe te delen hier.

En for the record: ik doe nog steeds honing in mijn thee, want dat is geen zuivel en bovendien komt ze van een bevriende imker die heel goed voor zijn beestjes zorgt!

En voor wie zich afvraagt waarom ik mezelf dit allemaal aandoe?
Omdat zuivelvee net als slachtvee ook vreselijk mishandeld wordt, de mannetjes die geboren worden in zuivelboerderijen in slachthuizen terecht komen, de kalfjes en lammetjes meteen na de geboorte van hun moeder worden weg genomen, de vrouwtjes in verschrikkelijk wrede omstandigheden hun korte leven moeten doorstaan en ook kippen en kuikens levend misbruikt en mishandeld worden, de haantjes worden levend uitgesorteerd en in een container op een hoop gegooid... 'afval'.
 Omdat ook de zuivelindustrie deel uitmaakt van de bio-industrie en deze laatste een enorme impact heeft op ons milieu.

Makkelijk vind ik het alles behalve (zelfs na jarenlange ervaring door de koemelkallergie van mijn dochter) maar een prachtige inspirerende blogpost vond ik hier.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...